Image Slider 1
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از وبلاگ من خوشتون اومده باشه

موضوعات

آکورد های پاپ
آکورد پلنگ صورتی
آکورد گوگوش
آکورد مهدی مقدم
آکورد مهرزاد دلشکسته
آکورد محال شادمهر
آکورد های 6و8
آکورد سنگ صبور از محسن چاوشی
آکورد زخم زبون از محسن چاوشی
آکورد پروانه ها از محسن چاوشی
آکورد رفیق روز های خوب از محسن چاوشی
آکورد چار دیواری 4/2 (از آلبوم ژاکت محسن چاوشی)
آکورد سوت کور از گروه The Ways
آکورد رضا يزداني - کافه رویا
آکورد رضا يزداني - وقتي تو رفتي
سامان جليلي - حس آرامش
آکورد زیباشهرام شکوهی
آکورد اسیر عشق شکوهی
اسیری (قصه عشق)
آکورد جادوی چشم تو
آکورد باور مهرنوش
آکورد همدم معین
آکورد حلالم کن علی عبدالمالکی
آکورد قرار نبود علیرضا طلیسچی
کورد آهنگ پر پرواز شادمهر عقیلی
آکورد آهنگ بخند از محسن یگانه
آکورد یه حرفایی همیشه هست – آکادمی گوگوش
آکورد آهنگ سکوت محسن یگانه
آکورد زیبا مازیار فلاح
آکورد گیرم باز مازیار فلاح
آکورد گریه مازیار فلاحی
آکورد لحظه ها مازیار فلاحی
آکورد قاصدک از مازیار فلاحی
آکورد های احسان خواجه امیری
آکورد نمی دمنم خواجه امیری
آکورد اعتراف خواجه امیری
آکورد خلاصه کن خواجه امیری
آکورد نابرده رنج احسان خواجه امیری
زندگینامه ها
زندگینامه محسن چاوشی
زندگی نامه محسن یگانه
آکورد های فرامرز اصلانی
آکورد اگه یروز بری سفر
آکورد دل اسیر اصلانی
آکورد گل اندام اصلانی
آکورد آهنگ غریبه در شهر از فرامرز اصلانی
آکورد آهنگ قدیم از فرامرز اصلانی
آکورد یه دیواره
تکنیک های گیتار
تکنیک های گیتار 2
فلسفه سبک فلامنکو در موسیقی
آکورد های آرف
آکورد عارف عارف كيا - خواب ستاره
عارف عارف كيا - گل شوره زار
عارف عارف كيا - درياچه ي نور
عارف عارف كيا - سلطان قلبها
عارف عارف كيا - بگذر ز من اي آشنا
آکورد های رضا صادقی
رضا صادقي - وايسا دنيا
رضا صادقي - سهم ما
رضا صادقي - بغض ترانه
رضا صادقي - عاشقم من
رضا صادقي - ساغر مستي من
رضا صادقي - وقتي كه نگاهم به نگاهت خيره ميشه
رضا صادقي - چرا ازم گذشتي
رضا صادقي - چيزي نگو
رضا صادقي - پيش خودم دل بستمو
رضا صادقي - تو با مني هر جا برم
رضا صادقي - تا وقتي
آکورد های محسن چاوشی
مطالبی برای گیتار
نوع ناخن ها و اصطلاهات

نوع ناخن ها و اصطلاهات

ناخن های یک نوازنده گیتار(1)


 

 


 

در این مبحث نگاهی به انواع ناخن ها - فرمهای رایج و شیوه سوهان زدن میپردازیم. شاید برای بسیاری از نوازندگان گیتار در سطوح مختلف همیشه شیوه سوهان زدن و فرم دهی به آن یک مساله بوده و یا اصلا به آن اهمیتی نداده! و نکته قابل تامل تجربیاتیست که هر نوازنده ای خود بدست می آورد . اما بدون هیچ شکی یکی از مهمترین دلایل نداشتن صدای خوب در میان نوازندگان گیتار کلاسیک ایران عدم توجه به ناخن ها و
انوع صداییست که میتوان از ناخن گرفت.


 

شاید کمی عجیب باشد که رعایت این نکته آیا تا به این حد اهمیت دارد ؟
ذکر این نکته از مستر کلاسهای فلورین کنیل کافیست که وی در مقابل سوالی که مشکل نوازندگان گیتار کلاسیکی که در کلاس شما حضور داشتند چه بود و وی در پاسخ گفت:


 

شاید عموما ،البته مشکل است بگوییم عموما چون هر هنر جو فرق میکند اما اگر بخواهم مشکل کلی و عمومی را بگویم آن مشکل صدا دهی میباشد


 

صدا؟


 

بله.آگاهی نداشتن از تنوع ، گوناگونی و تفاوت صدا دهی


 

, یکی از شیوه های استفاده از تنوع صدا جدا از حرکات دست راست ( پونتیچلو - تاستو و عادی ) استفاده از زوایای مختلف ناخن در بدست آوردن صدای مورد نظر است.


 

این نکته برای یک نوازنده گیتار کلاسیک بسیار مهم میباشد.


 

کیفیت صدا و رنگ امیزی توسط دست راست بوجود می آید و نکاتی وجود دارد که در رنگ و جنس صدای برخواسته از شما موثر است:
1=طول و شکل ناخن
2= انتخاب ضربات آپویاندو ویا تیراندو
3= استیل دست راست و زاویه تماس انگشتان با سیمها
4=میزان فشار بر روی سیمها
5=اماده ساختن انگشت بر روی سیم و سپس رها سازی


 

1= انواع ناخن


 

در کتاب آموزشی از اسکات تنانت میتوانیم انواع فرمهای ناخن را ببینیم. اما در این مثالها اشاره ای کوتاه تنها به چند نوع شکل و فرم ناخن شده که شاید جوابگوی همگان نباشد .
اما در کل ناخنها را به چهار شکل اساسی تقسیم کرده است:


 

A= کمانی


 

B= صاف و تخت


 

C= خمیده به پایین


 

D= خمیده به بالا


 

شکل شماره 1 :
برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید


 


 

هر کدام از این فرمها شیوه خاص سوهان زدن خود را دارند که در ادامه توضیح میدهیم.


 

2= طول ناخن ها


 

در کتاب اسکات تنانت میخوانیم:
برای به اندازه مطلوب در آوردن ناخن ها انگشت خود را افقی بگیرید و سپس سوهان را بصورت قائم بر روی آن قرار دهید اگر ناخن و سر انگشت همزمان با سوهان تماس پیدا کنند طول ناخن مناسب است اگر برای تماس همزمان مجبور شوید انگشت را به سمت جلو یا عقب کج کنید ناخن با خیلی بلند یا خیلی کوتاه است .


 

دانلود کنید - کلیپ تصویری از اسکات تنانت در این زمینه


 

شکل شماره 2 :


 


 

اما نکاتی در این مورد وجود دارد :
این کتاب مسلما برای هنرجویان گیتار کلاسیک مدون شده است اما باید بدانیم که در زمینه اموزش گیتار کلاسک در جهان متدهای مختلفی وجود دارد بعنوان مثال برخی از اساتید در نقاط مختلف دنیا مخالف با اجرای تکنیک آپویاندو میباشند و برخی موافق هر دو !
استیل دست راست نیز بسیار متفاوت است نوازندگانی که علاقه به تیراندو نوازی دارند ضربات آپویاندو و تیراندو انها کاملا صدایشان یکی است .
این تکنیک یکی از سخت ترین تکنیک های گیتار میباشد که شما سعی نمایید جنس صدای تیراندو نوازیتان را بسیار شبیه آپویاندو نمایید و خود نیازمند یک سری تمرینات خاص میباشد که در این مبحث نمیگنجد. ایجاد رنگ صدای مورد نظرتنها از طریق آپویاندو و یا تیراندو زدن نمیباشد بلکه با فرمی خاص از سوهان زدن شما میتوانید صداهای متفاوتی را تولید نمایید.


 

برخی از نوازندگان برجسته گیتار کلاسیک مانند شارون ایزبین از تکنیکی تیراندو نوازی بسیار استفاده میکند .
و یا شاید توجه کرده باشید برخی از نوازندگان ناخنهایی بسیار بلند دارند و بلندی ناخن ربطی بر تکنیک آنها ندارد نمونه بارز آن یاماشیتا که یکی از تکنیکال ترین نوازندگان گیتار کلاسیک میباشد و یا دیوید راسل که سبک خاص خود را دارا میباشد.


 

بطور کل میتوان این تفکر را در دو نکته خلاصه کرد :
1=استفاده از گوشت و ناخن در هنگام نواختن
2= استفاده از ناخن در نواختن
البته حالت سومی هم وجود دارد اما بسیار محدود و انهم نوازندگی بدون ناخن میباشد که شاید در نظر غیر ممکن باشد اما وجود دارد .


 

مورد اول یعنی استفاده از گوشت و ناخن محبوبترین نوع از ضربه زدن میباشد پس در برای اجرا باید ناخنهایی با طول مناسب داشته باشید ناخنهای بلند مانع ازسهولت در اجرا میشود.از جمله طرفداران این سبک میتوان به پدر گیتار کلاسیک آندره سگوویا اشاره کرد که هرچند وی در دوران نوازندگیش چندین بار استیل دست خود را عوض کرده بود اما وی نوازندگی با گوشت و ناخن را موجب پدیدار شدن صدایی دلنشین از گیتار میدانست.


 

اما در مورد دوم و استفاده از ناخن به تنهایی شما میتوانید ناخنهایتان را اندکی بلنتر نموده جنس صدای متفاوت از نوع اول را دارا میباشد که شاید مورد دلخواه شما نباشد بعنوان مثال یاماشیتا


 


 

دست راست یاماشیتا


 

اما کدامیک را باید انتخاب کرد :
مهمترین نکته اینست که اگر شما هنرجوی گیتار کلاسیک هستید و میتدی بهیچ عنوان از فرم شماره دوم استفاده نکنید ! یکی از مشکلات شایع در ابتدای یادگیری در میان هنرجویان نداشتن تفکر در زمینه شکل دهی و طول ناخن میباشد بشخه توصیه میکنم تا در ابتدا هنرجویان ناخنهایشان را بسیار کوتاه نمایند دلیل این کار :
یادگیری این نکته که برای ضربه زدن باید از مفصل اول انگشتان کمک گرفت ( این نکته در مقالات گذشته بررسی شد میتوانید مطالعه نمایید) اما با داشتن ناخنهایی بلند هنرجو همیشه به اشتباه سعی میکند تا با ناخن ضربه بزند و اکثر سیم را میکشد نه اینکه سیم را بنوازد و این کار استیل دست راست وی را برهم میزند. بالاخص در نواختن ضربات شست که بجای استفاده از گوشت دست از ناخن استفاده میکنند که صدای خوبی نیز تولید نمیکند . که شاید عدم تطابق فیزیکی پوست با سیمها و نازک بودن پوست دست موجب اذیت شدن وی در هنگام نواختن شود که سعی مینماید این اتفاق را با استفاده از ناخن جبران کند!
پس برای جلوگیری از اینکار بهتر است ناخن ها را کوتاه نمایید!
وسعی کند تا با گوشت دست و ناخن ضربات را بصدا در آورد که یاد دادن این نکته بر عهده هر استاد خوب گیتار میباشد.


 

اما اگر شما سالهاست که نوازندگی میکند و استیل مناسب خود را یافته اید میتوانید به سراغ فرمهای مختلف نیز بروید بالاخص استفاده تنها از ناخن برای نواختن .


 

میتوانید به استیل دست راست و ناخنهای و استفاده از تکنیک تیراندو و یا آپویاندو نوازی در میان نوازندگان برجسته گیتار توجه کنید.
بعنوان مثال اجرای قطعه قویون بابا از لی جی و استیل دست راست وی بسیار جالب میباشد.


 

ویا کلیپ تصویری از شارون ایزبین - دیوید راسل - باروئکو و غیره توجه کنید .


 

برخی اوقات دیدن اجراهای مختلف از نوازندگان برجسته نوازندگی خود کلاس آموزشی جالب و بوجود آمدن سوالات بسیاری در زمینه تکنیک و غیره میباشد. اما بهیچ عنوان سعی نکنید تا از کسی تقلید نمایید .
در ابتدا باید استاندارد و شیوه مطلوب هر چیزی مورد توجه قرار بگیرید چه در استیل و چه در سایر تکنیکها
پس به جواب سوال اولمان در ابتدای این مقاله رسیدیم :
اسکات تنانت و کتابش Pumping Nylon مخاطبش هنرجوی گیتار کلاسیک میباشد وی در انجا شیوه و روش معمول ومرسوم شکل و فرم و سوهان زدن را توضیح میدهد که شما بایستی از آن پیروی نمایید.


 

در مطلب بعدی بسراغ دیگر نکات در زمینه ناخن یک نوازنده گیتار کلاسیک و همچنین فلامنکو خواهیم رفت.


 

در انتها شاید جاب باشد تا فرم ناخن های یکی از برترین نوازندگان حال گیتار کلاسیک را ببینید . این اجراهای زیبا و طنین و صدای خاصی که نوازندگی دیوید راسل دارد شاید یکی از دلایلش شیوه و فرم خاص نان هایش میباشد .


 


 


 

 

 _______________________________________________________

 

بر طرف کردن مشکلات در گام ها

 

هر شخصی سر انجام به نت هایی برخورد میکند که در نگاه اول نواختنشان غیر ممکن به نظر می رسد . اما هیچ مانعی وجود ندارد که نتوان آن را از سر راه برداشت . برای حل مشکلات در اجرای گام ها سه مورد زیر موثر می باشند :

1- توجه به حرکت انتقالی انگشتان دست راست روی سیم ها ( خصوصآ در حالت های ناشیانه )

2- تقسیم گام به گروه های کوچک ( در مواقع بزرگ بودن گام )

3- استفاده از انگشت راهنما ( guide finger )

 

 

 

 

حرکت انتقالی انگشتان روی سیم ها ( از سیمی به سیم دیگر )

این عمل هنگام وجود تغییرات سیم ( از یک سیم به سیم دیگر رفتن انگشتان ) در یک گام صورت می گیرد و شما باید بدانید به ترتیب کدام انگشتان ضربه ها را می نوازند .

در گام بالا رونده بهترین حالت ترتیب انگشتان از ( i  ) به ( m ) می باشد و ترتیب ( m ) به  (  i  )حالت ناشیانه ای به خود می گیرد . در گام پایین رونده عکس این عمل صادق است یعنی ترتیب انگشتان از (  m  )به  (  i  )می باشد .

به عنوان مثال هنگام رفتن از سیم سوم به سیم دوم ( گام بالا رونده ) , راحت ترین حالت ترتیب انگشتان از ( i ) به (  m  )است و زمان رفتن از سیم دوم به سیم سوم ( گام پایین رونده ) , ترتیب ( m  ) به (  i  ) خوب جواب    می دهد . پس با توجه به حرکت انتقالی انگشتان بر روی سیم ها و تسلط کافی روی انگشتان , شما قادر خواهید بود گام را به نحو مطلوبی اجرا کنید .

 

 

انگشت راهنما در دست راست انگشتی است که معمولآ ضرب قوی با آن اجرا می شود و هنگام اجرای سریع گام , راه را هموار می کند . در سرعت های بالا فکر کردن به حالت های ( i - m -i - m - i - m - i - m ) در انگشتان , غیر ممکن می شود . بنا بر این با کمک انگشت راهنما ( i ) ما می توانیم حالت ( i - i - i - i ) را حس کنیم چون ضربه ی اول با تآکید ( i ) اجرا میشود .

 

_______________________________________

 

 

علائم و اصطلاحات
به کمک این لیست شما میتوانید علائم و نشانه گذاری ها و احساسات موسیقی را به راحتی فرا گیرید و به کار ببرید .

 

 

a tempo      ----------------------------------------------------------   برگشت به تمپو  یا سرعت اصلی

allegro         -----------------------------------------------------------   سرحال , خوشحال و سریع

andante       -----------------------------------------------------------    تمپوی سریع مثل قدم زدن

andantino    ---------------------------------------------------------   کمی سریع تر از  andante

 cresc           ------------------------------------------------   به تدریج زیاد کردن صدا ( crescendo )

decresc        ------------------------------------------    به تدریج کم کردن صدا ( de crescendo )

 dim             -------------------------------------------------    به تدریج آرام کردن صدا ( diminuendo)

D . C . al coda  ----------------------------------------------   بازگشت به ابتدای قطعه و اجرای آن تا ابتدای علامت  coda  ,   سپس پرش و نواختن نت های بعد از   D . C . al coda

 

D . C . al fine ---------------------  بازگشت به ابتدای قطعه و اجرای آن تا ابتدای علامت  fine .

fine               ---------------------------------------------------------------------------                پایان

moderato      ---------------------------------------------------------                    با تمپوی متوسط

molto            ----------------------------------------------------------                     خیلی ,  بسیار

 morendo      -----------------------------------------------                  کم کم خاموش شدن صدا 

mosso           -----------------------------------------------------------      مضطرب  ,  ناراحت و نگران

poco ritenuto -------------------------------    کند شدن سریع  ,  کم شدن سرعت در یک لحظه

 rall               ------------------------------------------------------   تدریجآ کند شونده ( rallentado )

rit                 -------------------------------------------------------   تدریجآ کند شونده (Ritardando )

sub               ------------------------------------------------------------                ناگهان ( subito )

tranquilla      -----------------------------------------------------------------   ساکت ,  آرام و با آرامش

 

 

 


 

 علائم دینامیکی

 

P         ----------------------------------------------------       ضعیف ,  ملایم  ( piano )

PP       ---------------------------------------------------    خیلی ضعیف ,  خیلی ملایم ( pianisimo )

mP      -----------------------------------------------------------    صدای نیمه ضعیف ( mezzo piano )

F         ---------------------------------------------------       صدای بلند و قوی (  forte )

FF       -----------------------------    صدای خیلی شدید ,  خیلی ضعیف (  fortissimo )

mF      -------------------------------   صدای نیمه قوی  ,  صدای معتدل (  mezzo forte )

fp       ----------------   ضربه زدن شدید به یک نت و آرام کردن ناگهانی آن ( forte piano ) 

sFz      ------------------------------------------      یک آکسان ناگهانی قوی ( sforzando )

 

 

________________________________________________________________________


برچسب ها: <-TagName->
بازديد : بار          21:11 | شنبه 8 بهمن 1390برچسب:,          نویسنده : محمد خانپور        
نويسندگان
امكانات وبلاگ
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1